Sök svar på de vanligaste frågorna om IMD, Gemensam el och övriga tjänster
Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna som vi får om IMD och våra tjänster.
Sök direkt via rubrikerna eller som fritext i rutan här nedan.
m3: Priserna för tariffer varierar beroende på lokalisering av Brf samt avtalet med leverantör av vatten. De vanligaste tarifferna är för varmvatten ca 65-80 kr / m3 och för kallvatten ca 10-25 kr / m3.
kWh: Det varierar väldigt mycket på vilket elavtal föreningen valt att teckna.
Beroende på vilken tid på året och om föreningen har rörligt elpris. Någonstans mellan 1,20-1,80kr/kWh (gäller 2020).
C-, T- eller S-mode. En S mätare kan inte prata med en master som skickar radio i C-mode eller T-mode. En mätare i T-mode kan prata med en master i C-mode och tvärtom.
Det går alltså att ha mätare i C-mode eller T-mode samtidigt på en master som är inställd på C-mode eller T-mode såvida master inte explicit bara är iställd endast på C-mode eller endast på T-mode. Generellt klarar den C och T samtidigt.
Boendewebben/Panorama Home administreras av föreningen/förvaltaren.
ExportID, tariff, mottagare, startdatum, vem som ska ta emot loggfilen.
För att kunna starta en export krävs en komplett ifylld blankett
Vi behöver lägenhetslista, vad som ska mätas (mätslag), internetuppkoppling, kompletta egenkontroller registrerade i INSTALLERA appen.
Vi levererar enligt NL09 eller ABT06 beroende på typ av projekt.
Garanti och reklamationer gäller enligt leveransvillkor och hanteras tillsammans med produkttillverkaren som gör en ev. felanalys för att konstatera varför produkten har gått sönder.
Beroende på fel faller betalningsansvar ut på respektive ansvarig. Det är viktigt att man kontaktar Infometric innan för en smidig process.
Målet är att undvika att fel händer igen och ha en smidig process för samtliga parter.
Det krävs att vi har kontakt med alla mätare samt att de visar en positiv förbrukning, när det gäller förbrukning så behöver vi se det i våra system. Så denna kontrollen görs när alla mätare kommunicerar.
En rapport som skickas månadsvis. Innehåller status föregående månad samt eventuella avvikelser.
Så mycket ström en M-bus mätare drar på M-bus slinga oftast 1.5 mA.
Olika felkällor
Routern är strömlös
Kablarna sitter inte i eller på fel plats?
Starta om routern
Abonnemanget behöver vara aktiverat
Är bredbandsleverantör utbytt? Olika IP uppgifter.
Sitter den bakom en annan utrustning som ej fungerar?
Fungerar uppkoppling vid inkoppling av dator i uttaget?
Byt patchkabel, från uttaget till dator.
Routern utdaterad? Dlink eller Zyxel router i anläggning behöver ersättas. Kontakta Infometric.
Konsumentverket räknar med att normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år.
Konsumentverket räknar med att en normal energiförbrukning för en mindre lägenhet är ca 2000 kWh/år. En större bostad använder ca 5000 kWh/år.
Exporter av debiteringsunderlag till förvaltare
Nu är det dags att göra ordning underlag för debitering, det som vi på Infometric kallar exportfiler. Filerna utformas efter det önskemål som förvaltaren har utifrån det ekonomisystem som de använder. Filerna innehåller tex export-ID, filnamn och tariffer. Viktigt att nämna här att det är ni i bostadsrättsföreningen som ansvarar för att rätt tariff sätts. Här finns en hjälp med att sätta tariffer.
Löpande förvaltning av mättjänstavtal
Så här långt i processen har ni nu tillgång till Infometrics populära webbtjänst Panorama, som finns i två versioner, Panorama Fastighet för styrelsen i en brf eller en förvaltare samt Panorama Home för de boende. Vi arrangerar varje månad demovisningar av Panorama. Du får en mailinbjudan efter att avtalet är signerat. Insamling av erat system sker dagligen. Statusrapporter skickas den 15:e varje månad och informerar er om systemets hälsa samt mycket mer.
Löpande förvaltning med tillägget Serviceavtal
En bostadsrättsförening kan komplettera sin anläggning med ett serviceavtal som gör att styrelsen inte behöver anmäla fel. Istället tar Infometric över ansvaret för det. Utöver den aktiva övervakningen och stöd för felavhjälpning ingår bland annat att vi hjälper till med tariffändringar och mycket mer.
Leveranskoordinering:
En projektledare kontaktar er avseende projektets framdrift. Projektledaren kommer ha ordning och reda i tidplaner samt uppge information om materielleveranser.
Driftsättning:
Mätare och kommunikationsutrustning installeras i er fastighet av en behörig elinstallatör. Mätarna driftsätts av tekniker från vårt kontor i Sollentuna. Driftsättning innebär att vi skapar kontakt med varje mätare i anläggningen och med insamlingsenheten. Tiden för att driftsätta ett system varierar beroende på ledtider, komplexitet, storlek samt etappdriftsättning. Efter driftsättning skickas ett anläggningsintyg till beställaren. Detta intyg listar antalet mätare som finns i anläggning samt om något avviker. Intyget kan användas vid ett besiktningsprotokoll.
Inkopplingsschema för installatör:
Inloggningsuppgifter
Be ordförande i Styrelsen om inlogg ingsuppgifter till ert system. Detta både som lägenhetsinnehavare eller som styrelsemedlem.
Hjälpvideor
Väl inloggad i Panorama kan ni ta del av hjälpvideor under hjälpmenyn. Här visas bland annat administration av boende, ändring av bilplatser och mycket mer.
Panorama demo
Så fort ni har tecknat ett avtal så blir ni inbjudna till Panorama demo. Där vi går igenom allt mer grundligt och ni har möjlighet att ställa frågor som vi besvarar under demon. Det är även bra för dig som ny styrelsemedlem att ta del av detta.
T.ex. om en mätarställning är väldigt hög från ena dagen till den andra så måste vi manuellt validera värdet för att ni ska kunna se dem.
För att skicka ut router så behöver vi veta vad för typ av abonnemang som är beställt, vi behöver fullständiga IP-uppgifter för att konfigurera master och router.
Vi rekommenderar att man uppdaterar tariffer 1 gång per halvår/hel år. Detta ingår i vårt serviceavtal om man har tecknat ett sådant.
Vänligen använd den här blanketten för tariffändring.
Infometric samlar in förbrukningsvärden från laddboxen direkt eller från tillverkarens server. Infometric omvandlar insamlingen från laddboxen till dygnsförbrukningar och skickar den månadens totala förbrukning med tariff till förvaltare för infogande på avin. Infometric stödjer i dagsläget följande laddbox tillverkare, och fler tillkommer löpande; Samtliga laddboxar med M-bus. Zaptec, Easee, ChargeAmps, CTEK,DEFA, Ensto-Mbus, Kontakta er lokala installatör som kan ge offert på installationsarbetet och laddboxar. Det första steget är att teckna ett laddavtal med Infometric så alla korrekta underlag finns dokumenterat inför själva drifttagande i Panorama.
Efter driftsatt anläggning skickas anläggningsintyg, detta visar att samtliga mätare har kontakt samt registrerar förbrukning. Vid avvikelse levereras anläggningsintyg med undantag.
Vi kan ge intyg för etapper, viktigt att veta att det är något som tar tid och om det blir väldigt många intyg så kan det leda till extrafakturering.
- Panorama förvaltning
- Panorama boende
- Kundportalen – Skapa ett ärende och få svar inom 8 timmar. Är det första gången du loggar in? Då behöver du registrera ett konto med din mejladress
Sekundär-id innehåller alltid 8 siffror, ej bokstäver. Om det tillkommer nollor i början räknas dessa ej med om de överstiger 8 siffror.
Det lättaste sättet är att mäta på en slinga med en multimeter, en kortsluten slinga har 0 volt. I Pigab webbgränssittet står det ”error flag: short circuit” i status fältet/M-bus master output.
Beroende på modell motsvarar en spolning på en snålspolande toalett cirka 2-4 liter vatten. Åtgärda en toalett som smårinner. På ett år kan en läckande toalett dra 400 000 liter vatten, vilket motsvarar 2 700 badkar. På ett dygn blir det cirka 1 000 liter.
Piigab 900s klarar 120 laster.
250 laster.
Programmera in omsättningstal i mätaren.
Koppla in pulsmätaren i en Padpuls (pulsomvandlare), programmera så att korrekta mätarställningar inhämtas av systemet.
Lösning 1: Radioförstärkare
Lösning 2: Flytta insamlingsenheten
Lösning 3: Byte av antenn
Lösning 4: Komplettera med Repeaters
Lösning 5: Uppdelning av nät, koplettering med flera insamlingspunkter
Vänligen kontakta styrelsen om er förening har tecknat Panorama Home.
Alla mätare skall kommunicera och ha förbrukning.
- kWh: Hög förbrukning ges av t ex; golvvärme, infravärme, handdukstork, extra element, kupévärmare som laddas med el från huset, uppvärmning av pool och badkar. Äldre produkter drar mer el.
- m3: Under sommarmånaderna ökar förbrukningen påtagligt för den som t ex har pool och vattenspridare. Den högre förbrukningen påverkas av antal boende i hushållet samt den frekventa konsumtionen av vatten. Rinnande kranar och toaletter ökar förbrukningen avsevärt.
Använd gärna kalkylen för att räkna ut vilket elpris just er förening ska ha.
Ni kan ändra ert elpris själva innevarande månad, kom ihåg att det måste vara gjort innan debiteringsunderlaget skickas. Logga in i Panorama och se under energipriser och nästa datum för att se när debiteringsunderlag (export) skickas.
Vid frågor om din hyresavi kontakta din förvaltare. Vi på Infometric levererar endast underlag för debitering som sedan infogas på din hyresavi av den ekonomiska förvaltaren eller Brf:en.
Vi tillhandahåller en mängd olika format beroende på mottagande ekonomi system. Vi är kompatibla med samtliga system på svenska marknaden.
Förvaltaren kan själv filtrera ut en lista ur Panorama och exportera den. Observera att detta avser endast de mätare som ingår i mättjänstavtalet.
En nollförbrukning kan betyda att det inte är någon som bor i lägenheten eller är bortrest, det behöver inte betyda att mätaren inte fungerar. Vänligen logga in i Panorama för att kontrollera förbrukning.