Hållbar energi­­­mätning som lönar sig

Vi är experter på att mäta och spara energi – vänd dig till oss för hjälp med IMD i fastigheter och Gemensam el i bostadsrätts­föreningar

Du är det viktigaste vi har

2023 uppgick Infometrics kundnöjdhet till 4,5/5. Troligtvis för att du som kund hos oss alltid kommer i första hand. Vi finns alltid bara ett mejl, telefonsamtal eller digitalt supportärende bort.

Här är några av de omdömen som våra kunder lämnat om oss:

”Perfekt & alldeles utmärkt!”
”Snabb och bra service”
”Bra bemötande och snabb hjälp. Blev bra guidad till att själv åtgärda problemet.”

”Snabbt, professionellt och vänligt bemötande.”
”Överträffade mina förväntningar. Bra jobbat!”
Ni är engagerade o duktiga på alla era funktioner.”

För att underlätta vissa ärenden har vi samlat vanliga frågor och svar som förhoppningsvis kan ge dig snabba svar och lösningar på dina funderingar. Här nedanför hittar du de vanligaste frågorna och svar, instruktioner och demovisningar på hur du löser just ditt problem.

  • Har du beställt ett mätsystem?

    Leveranskoordinering:
    En projektledare kontaktar er avseende projektets framdrift. Projektledaren kommer ha ordning och reda i tidplaner samt uppge information om materielleveranser.

    Driftsättning:
    Mätare och kommunikationsutrustning installeras i er fastighet av en behörig elinstallatör. Mätarna driftsätts av tekniker från vårt kontor i Sollentuna. Driftsättning innebär att vi skapar kontakt med varje mätare i anläggningen och med insamlingsenheten. Tiden för att driftsätta ett system varierar beroende på ledtider, komplexitet, storlek samt etappdriftsättning. Efter driftsättning skickas ett anläggningsintyg till beställaren. Detta intyg listar antalet mätare som finns i anläggning samt om något avviker. Intyget kan användas vid ett besiktningsprotokoll.

  • Precis tecknat mättjänstavtal?

    Exporter av debiteringsunderlag till förvaltare
    Nu är det dags att göra ordning underlag för debitering, det som vi på Infometric kallar exportfiler. Filerna utformas efter det önskemål som förvaltaren har utifrån det ekonomisystem som de använder. Filerna innehåller tex export-ID, filnamn och tariffer. Viktigt att nämna här att det är ni i bostadsrättsföreningen som ansvarar för att rätt tariff sätts. Här finns en hjälp med att sätta tariffer.

    Löpande förvaltning av mättjänstavtal
    Så här långt i processen har ni nu tillgång till Infometrics populära webbtjänst Panorama, som finns i två versioner, Panorama Fastighet för styrelsen i en brf eller en förvaltare samt Panorama Home för de boende. Vi arrangerar varje månad demovisningar av Panorama. Du får en mailinbjudan efter att avtalet är signerat. Insamling av erat system sker dagligen. Statusrapporter skickas den 15:e varje månad och informerar er om systemets hälsa samt mycket mer.

    Löpande förvaltning med tillägget Serviceavtal
    En bostadsrättsförening kan komplettera sin anläggning med ett serviceavtal som gör att styrelsen inte behöver anmäla fel. Istället tar Infometric över ansvaret för det. Utöver den aktiva övervakningen och stöd för felavhjälpning ingår bland annat att vi hjälper till med tariffändringar och mycket mer.

  • Inloggningar
    • Panorama
    • Panorama Home
    • Kundportalen – Skapa ett ärende och få svar inom 8 timmar. Är det första gången du loggar in? Då behöver du registrera ett konto med din mejladress
  • Panorama

    Inloggningsuppgifter
    Be ordförande i Styrelsen om
    inlogg ingsuppgifter till ert system. Detta både som lägenhetsinnehavare eller som styrelsemedlem.

    Hjälpvideor
    Väl inloggad i Panorama kan ni ta del av
    hjälpvideor under hjälpmenyn. Här visas bland annat administration av boende, ändring av bilplatser och mycket mer.

    Panorama demo
    Så fort ni har tecknat ett avtal så blir
    ni inbjudna till Panorama demo. Där vi går igenom allt mer grundligt och ni har möjlighet att ställa frågor som vi besvarar under demon. Det är även bra för dig som ny styrelsemedlem att ta del av detta.

  • Hjälp med tariffer och Exportfiler

    Använd gärna kalkylen för att räkna ut vilket elpris just er förening ska ha.

    Ni kan ändra ert elpris själva innevarande månad, kom ihåg att det måste vara gjort innan debiteringsunderlaget skickas. Logga in i Panorama och se under energipriser och nästa datum för att se när debiteringsunderlag (export) skickas.

    Ladda ner kalkylblad

  • Laddboxar

    Infometric samlar in förbrukningsvärden från laddboxen direkt eller från tillverkarens server. Infometric omvandlar insamlingen från laddboxen till dygnsförbrukningar och skickar den månadens totala förbrukning med tariff till förvaltare för infogande på avin. Infometric stödjer i dagsläget följande laddbox tillverkare, och fler tillkommer löpande; Samtliga laddboxar med M-bus. Zaptec, Easee, ChargeAmps, CTEK,DEFA, Ensto-Mbus, Kontakta er lokala installatör som kan ge offert på installationsarbetet och laddboxar. Det första steget är att teckna ett laddavtal med Infometric så alla korrekta underlag finns dokumenterat inför själva drifttagande i Panorama.

Kunskapsdatabas

Kolla in vår kunskapsdatabas för fler frågor/svar, instruktioner och demovisningar

Läs mer

Kontaktuppgifter

(Vi svarar mellan 07:00-16:00)


Under pågående installation
Telefon: 08-594 775 42
Mail: leverans@infometric.se

Avtal
Telefon: 08-594 775 45
Mail: avtal@infometric.se

Eftermarknad
Telefon: 08-594 775 41
Mail: kundportalen@infometric.se
Skapa ditt ärende (vi svarar inom 8 timmar)