Hållbar energimätning som lönar sig
Du är det viktigaste vi har
2022 uppgick Infometrics kundnöjdhet till 4,5/5. Troligtvis för att du som kund hos oss alltid kommer i första hand. Vi finns alltid bara ett mejl, telefonsamtal eller digitalt supportärende bort.
För att underlätta vissa ärenden har vi samlat vanliga frågor och svar som förhoppningsvis kan ge dig snabba svar och lösningar på dina funderingar. Här nedanför hittar du de vanligaste frågorna och svar, instruktioner och demovisningar på hur du löser just ditt problem.
Leveranskoordinering:
En projektledare kontaktar er avseende projektets framdrift. Projektledaren kommer ha ordning och reda i tidplaner samt uppge information om materielleveranser.
Driftsättning:
Mätare och kommunikationsutrustning installeras i er fastighet av en behörig elinstallatör. Mätarna driftsätts av tekniker från vårt kontor i Sollentuna. Driftsättning innebär att vi skapar kontakt med varje mätare i anläggningen och med insamlingsenheten. Tiden för att driftsätta ett system varierar beroende på ledtider, komplexitet, storlek samt etappdriftsättning. Efter driftsättning skickas ett anläggningsintyg till beställaren. Detta intyg listar antalet mätare som finns i anläggning samt om något avviker. Intyget kan användas vid ett besiktningsprotokoll.
Inkopplingsschema för installatör:
Exporter av debiteringsunderlag till förvaltare
Nu är det dags att göra ordning underlag för debitering, det som vi på Infometric kallar exportfiler. Filerna utformas efter det önskemål som förvaltaren har utifrån det ekonomisystem som de använder. Filerna innehåller tex export-ID, filnamn och tariffer. Viktigt att nämna här att det är ni i bostadsrättsföreningen som ansvarar för att rätt tariff sätts. Här finns en hjälp med att sätta tariffer.
Löpande förvaltning av mättjänstavtal
Så här långt i processen har ni nu tillgång till Infometrics populära webbtjänst Panorama, som finns i två versioner, Panorama Fastighet för styrelsen i en brf eller en förvaltare samt Panorama Home för de boende. Vi arrangerar varje månad demovisningar av Panorama. Du får en mailinbjudan efter att avtalet är signerat. Insamling av erat system sker dagligen. Statusrapporter skickas den 15:e varje månad och informerar er om systemets hälsa samt mycket mer.
Löpande förvaltning med tillägget Serviceavtal
En bostadsrättsförening kan komplettera sin anläggning med ett serviceavtal som gör att styrelsen inte behöver anmäla fel. Istället tar Infometric över ansvaret för det. Utöver den aktiva övervakningen och stöd för felavhjälpning ingår bland annat att vi hjälper till med tariffändringar och mycket mer.
- Panorama förvaltning
- Panorama boende
- Kundportalen – Skapa ett ärende och få svar inom 8 timmar. Är det första gången du loggar in? Då behöver du registrera ett konto med din mejladress
Inloggningsuppgifter
Be ordförande i Styrelsen om inlogg ingsuppgifter till ert system. Detta både som lägenhetsinnehavare eller som styrelsemedlem.
Hjälpvideor
Väl inloggad i Panorama kan ni ta del av hjälpvideor under hjälpmenyn. Här visas bland annat administration av boende, ändring av bilplatser och mycket mer.
Panorama demo
Så fort ni har tecknat ett avtal så blir ni inbjudna till Panorama demo. Där vi går igenom allt mer grundligt och ni har möjlighet att ställa frågor som vi besvarar under demon. Det är även bra för dig som ny styrelsemedlem att ta del av detta.
Använd gärna kalkylen för att räkna ut vilket elpris just er förening ska ha.
Ni kan ändra ert elpris själva innevarande månad, kom ihåg att det måste vara gjort innan debiteringsunderlaget skickas. Logga in i Panorama och se under energipriser och nästa datum för att se när debiteringsunderlag (export) skickas.
Infometric samlar in förbrukningsvärden från laddboxen direkt eller från tillverkarens server. Infometric omvandlar insamlingen från laddboxen till dygnsförbrukningar och skickar den månadens totala förbrukning med tariff till förvaltare för infogande på avin. Infometric stödjer i dagsläget följande laddbox tillverkare, och fler tillkommer löpande; Samtliga laddboxar med M-bus. Zaptec, Easee, ChargeAmps, CTEK,DEFA, Ensto-Mbus, Kontakta er lokala installatör som kan ge offert på installationsarbetet och laddboxar. Det första steget är att teckna ett laddavtal med Infometric så alla korrekta underlag finns dokumenterat inför själva drifttagande i Panorama.
Kontaktuppgifter
(Vi svarar mellan 07:00-16:00)
Under pågående installation
Telefon: 08-594 775 42
Mail: leverans@infometric.se
Avtal
Telefon: 08-594 775 45
Mail: avtal@infometric.se
Eftermarknad
Telefon: 08-594 775 41
Mail: kundportalen@infometric.se
Skapa ditt ärende (vi svarar inom 8 timmar)