Höj värdet på fastigheten med bättre energi­effektivitet

Få koll på energianvändningen

Vi hjälper fastighetsägare med energieffektivisering och med åtgärder som höjer fastighetsvärdet. Vi förenklar hanteringen av IMD, exempelvis genom validering.
Att individuellt mäta och debitera för varmvatten (IMD) ger poäng i Svanenmärkningen av fastigheter.
För att bli aktuell för Svanenmärkning måste flerbostadshus få minst 17 av 44 poäng. Poängen delas ut efter kvalifikation enligt ett antal kriterier, som bland annat omfattar energiförbrukning, materialval, byggnadssätt och återvinning. Individuell mätning av tappvarmvatten är ett av kriterierna och ger 1 poäng om det uppfylls. Villkoret är att de boende kan se sin förbrukning dygnsvis.

Upptäck avvikande temperaturer

Hantera frågor från boende snabbt och optimera värmesystemet genom att styra lägenheternas innetemperatur. En av de vanligaste felanmälningarna är att lägenheter är antingen för varm eller för kall, särskilt under vintertid. Genom att kontinuerligt mäta temperaturen kan fastighetsägaren snabbt se faktisk temperatur och luftfuktighet och ge svar på om värden ligger utanför de acceptabla gränserna.
Temperaturvärdena kan även kopplas till styrsystemet och användas för att optimera värmanvändningen och göra fastigheten så energieffektiv som möjligt.

Fördela kostnader rättvist, baserat på förbrukning.

Variationerna är ofta stora när det gäller vattenanvändning och el i lägenheter i en fastighet. Infometric möjliggör för lägenhetsinnehavare att själva ta ansvar för och påverka sin energikostnad. Förbrukningen av el och varmvatten sänks nästan alltid när brukarna för sin faktiska förbrukning, det visar flera studier.

Koppla energidata till andra system

Vi integrerar informationen till andra fastighetsnära IT-system. Den snabba och breda digitalisering av fastighetsbeståndet gör att utbudet av IT-system ökar. DEt ställer högre krav på samverkan mellan systemen. Med Infometrics lösning kan data integreras in i andra system, genom API:er och moderna gränssnitt.

Läs mer om våra tjänster

Individuell mätning och debitering (IMD)

Lönsam och hållbar investering

Infometric erbjuder system för IMD – individuell mätning och debitering – av el, vattenmätning, värme och laddplatser. Med IMD betalar varje lägenhetsinnehavare samt lokalerna i ett flerbostadshus för sin egen faktiska energiförbrukning.

Läs mer

Temperaturmätning och styrsystem

Upptäck avvikande temperaturer.

I en fastighet är spannet när det gäller medeltemperaturen ofta ganska stort.Genom att mäta temperaturen i lägenheterna kan oftast medeltemperaturen sänkas. Det resulterar vanligen i att värmekostnaderna kan sänkas med 5–10 procent.

Läs mer

Laddstolpar

Smart debitering och tidstariffer

Vi på Infometric erbjuder ett smart system för att mäta och debitera förbrukningen i laddstolpar i en bostadsrättsförening.

Läs mer

Kundreferenser

Riksbyggen

Riksbyggen

Samarbetar vad gäller IMD (individuell mätning och debitering) och har ett ramavtal med Infometric.

Läs mer
Spinnrocken

Spinnrocken

Lundbergs mäter bland annat lägenheternas förbrukning av varmvatten och el med koppling till Mina sidor.

Läs mer
Mediator

Mediator

Har samarbetat med Infometric närmare 20 år. Kunderna är främst bostadsrätts- och samfällighetsföreningar som är intresserade av IMD, individuell mätning och debitering av el och vatten.

Läs mer
Stora Sjöfallet Norra Djurgårdsstaden

Stora Sjöfallet Norra Djurgårdsstaden

El, varmvatten och temperatur samt fastighetsmätning

Läs mer
Se fler kundreferenser

Så tycker våra kunder

""

- , HUGE i Vårby

"Infometric har bra produkter, ett driftsäkert system och en mycket överskådlig samt bra uppföljning av energiförbrukning i form av Panorama."

- Jimmy Ekeström, miljö- och energiansvarig på Lundbergs, Fastighets AB L E Lundberg

"Att vara mamma innebär att frikostigt dela med sig av sin kropp i 9 månader till någon som 5 år senare inte kan tänka sig dela med sig av en enda seg råtta från sin godispåse"

- Vivi Wallin, Spinnrocken

"Infometric är en seriös och bra aktör som vi kan lita på. De ställer alltid upp när vi ringer."

- Göran Danling, Affärs- och verksamhetsutvecklare, Riksbyggen, Riksbyggen